Menneskesyn / udviklingssyn i Hoa Thuy Tien

I Hoa Thuy Tien kindergarten kan jeg sagtens se ligheder med det menneskesyn vi har i Danmark. I Hoa Thuy Tien er alle velkomne, og folk er meget åbenhjertige. Alle behandles med respekt, omsorg og kærlighed uanset køn, alder eller afstamning.
Der er dog også markante forskelle, især når vi snakker om menneskesynet i en børnehave. De vil gerne skabe gode individer, hvor der er fokus på selvværd, selvtillid og empati. Disse emner er også noget som benyttes meget i Danmark, og som har stor vægt der. Til gengæld vægtes undervisning utroligt højt i børnehaven, og den undervisning er med til at skabe deres individer. Deres undervisning betyder, at når de når en alder på 5-6 år, og de er ved at være klar til skolen, så er de fagligt flere niveauer foran danske børn på samme alderstrin. Det har klart været min oplelvelse, at de børn, jeg har haft med at gøre. Jeg har haft en klar fornemmelse af at de ville kunne gå direkte ind i 1.klasse i Danmark og være dominerende rent fagligt. Det har været en kæmpe øjenåbner for mig. Jeg mener ikke vi skal kører samme stil i Danmark med undervisning hver dag. Men jeg mener, at vi bør sætte mere fokus på undervisning i børnehaven, og fjerne lidt af legen. På den måde kan vi højne startniveauet i Danmark hos børn. Jeg har oplevet det hver eneste dag i et halvt år nu, og tro mig, børnene er stadig glade, for stadig lov at lege, så intet går af dem på den måde. Det handler om at finde en mellemvej, og jeg håber virkelig vi finder denne vej i Danmark meget snart. Jeg er dybt imponeret over hvad børn magter i 5-6 årsalderen. nogle vil sige de skal have lov at være børn mens de er børn og lege. Og ja jeg er helt enig, hernede magter de altså bare begge ting, børn får lov, at lege- (dog ikke så meget, som jeg synes de burde), men de er stadig børn og det er klart min opfattelse at de ikke føler noget pres i form af undervisningen. Det bliver gjort på en god måde, hvor undervisningstiden er 20 min af gangen, og så er der leg efterfølgende. På den måde er menneskesynet meget anderledes, i det de hernede, gerne vil give dem så mange faglige færdigheder inden skolen, hvor fokus derhjemme mest ligger på de sociale færdigheder. En kombination ville være perfekt tænker jeg.
Der er også fokus på deres sociale ageren, men det er begrænset i det, at det er begrænset med tid de har til leg, og til at skabe relationerne med hinanden. Der lægges meget højt vægt på at skabe et godt individ, hvor faglige resultater skal komme i første række. Jeg var så heldig at havne i en klasse, hvor de både havde det faglige niveau, men også deres personlighed med sig. De var utrolig omsorgsfulde, og beskyttende overfor hinanden.
Alle børn i min klasse formår at tage sko og jakke på selv, og de gør det selv. De er generelt meget selvstændige børnene, måske for selvstændige i den alder. Men ingen tvivl om at det lægges stor vægt på at gøre dem selvstændige fra lærerindernes side og fra forældrenes side i en tidlig alder.
Så er der en kæmpe forskel i forhold til Danmark, og det er respekten børnene har for lærerinderne. Hvis lærerinder beder dem om noget, så bliver det bare gjort. Der er ikke en som stiller spørgsmålstegn ved det, eller brokker sig. Det har været en sand fornøjelse at arbejde med børn, som underskyld med udtrykket - er en del mere velopdragne end de danske curlingbørn. :)
Til slut vil jeg gerne have lov at sige. Danske institutioner kan lære meget omkring undervisning af Hoa Thuy Tien - og Hoa Thuy Tien kan lære meget omkring leg af danske institutioner.