Institutionens pædagogik

D: Institutionens pædagogik.

I forbindelse med institutionens pædagogik, har jeg observeret meget på mine lærerinders måde, at lære fra sig på, samt løse de konflikter mellem børnene som opstår. Jeg har i forbindelse med beskrivelsen af deres pædagogik haft en snak med mine lærerinder.
I min klasse er der to lærerinder til 35 børn i et lille klasselokale. Alle ugens dage er planlagt til hver time, og det er sjældent der er tid til impulssive lege eller idéer. Dog synes jeg mine lærerinder prøver rigtig meget på, at holde en afslappet tone overfor børnene, og giver sig rigtig god tid, til trods for at de til tider er lidt presset. Når der snakkes til børnene, løses problemer eller andet hvor børnene er involveret, så sætter lærerinderne sig på hug og taler i øjenhøjde med børnene. Dette er helt sikkert med til at gøre forholdet mellem lærerinderne og børnene meget tætte. De er gode til at tage sig af alle børnene, selvom det er svært med så mange i klassen. De gør deres bedste for at køre en form for anerkendende pædagogik, hvilket kommer helt naturligt fra mine lærerinders side. De elsker virkelig børnene højt, og vil gøre alt for, at de får den bedste mulighed videre fremad.
Det er selvfølgelig svært at finde tid til alle 35 børn, som det vil være hvor hvem som helst, når man har et tæt program hver dag. Men de gør deres bedste for at skabe gode relationer, og jeg tager i den grad hatten af for dem.
Mine lærerinder har begge gået i normalskole til de var 18 – herefter har de taget pædagoguddannelsen, som har taget 3 år for dem. De siger også det er den mest almindelig måde at gøre det på. Når deres pædagog/læreruddannelse er taget i Vietnam, skal de færdigstuderende søge job i forskellige skole /børnehaver for at få et arbejde. I Hoa Thuy Tien gør man det, at man får en færdigudlært ind til en slags test, hvor man gerne vil se vedkommende undervise. Er man herefter tilfreds med hvad man har set, og med den samtale man også har med vedkommende, kan der ske en ansættelse.
Hoa Thuy Tien hører under undervisningsministeriet, og har derfor nogle fag og ting, som de er underlagt at undervise i – en form for læseplan. Dog har Hoa Thuy Tien også lov til selv at tilvælge andre fag, som de ønsker at undervise i. Heriblandt er Kung-Fu undervisning blevet tilvalgt, for at styrke børnenes motorik, samtidig med det er en gammel vietnamesisk tradition, at lære Kung-Fu.
I forbindelse med undervisningen lægges der vægt på at udvikle børnene indenfor følgende punkter:
-          Viden
-          Selvsikkerhed
-          Motorik
-          Selvstændighed
-          Moral
-          Fysik
Efter snakken med mine lærerinder slog de også fast, at for dem er det utroligt vigtigt at sikkerheden er i orden for børnene. Herudover så vil de rigtig gerne udvide børnenes selvtillid og selvværd, og det arbejdes der rigtig meget på. I øjeblikket øver børnene sig på, at præsentere sig selv, foran resten af klassen. Det er en udfordring, som er meget svær for børnene, men en udfordring til dem, fordi de gerne vil have øget deres selvtillid og selvværd.
Læringsmiljøet i min klasse er utroligt åbent og ligetil. Det er meget vigtigt for mine lærerinder at det er okay at fejle, bare man retter fejlen. Der lægges vægt på at børnene har et godt forhold til hinanden, således at de ikke er bange for at svare forkert, bliver drillet eller andre ting i forbindelse med undervisningen. Det er en utrolig behagelig klasse at være en del af, hvor tillid, venskab, respekt og humor har meget store værdier. Længe leve A3 – Miss Trang og Mrs Hoa J


En typisk uge i min klasse kan sagtens se ud som nedenstående. Hver uge variere selvfølgelig efter hvilke emne skolen har. Det kan være at de har om trafikken, kendte personer, kvindedagen osv.



Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Formiddag:
*Lære bogstaver /lyde
*klaver-undervisning
*Udenfor og røre sig – spille fodbold.


*Historie-fortælling
*Kaste gribe bold – hoppe øvelser udenfor.
*Fri leg

*Matematik
*Computer-rummet.
*Løbe udenfor, og få rørt sig. Spille bold
*Musik – lære sange/remser.
*Udenfor og løbe stærkt og lege.
*Indendørs fri leg.
*Billedkunst
* Kung-Fu undervisning
*Udenfor og spille fodbold.
*Fri leg indenfor.
Eftermiddag:
*Rengøring af legetøj.
* Børnene øver sig i stave og ordkort.
* Klaver-undervisning for 2. halvdel af klassen.
*Fri leg.
*Historie-fortælling ud fra billeder.
*Udendørs aktivitet – fodbold J
* Fri leg
* Lære børnene om brugen af en bog.
*Engelskundervisning
*Udviklende tænke øvelser.
*Danseundervisning
*Fri leg
*Gentagelse af sang/remser.
*Fortælle historie udfra billeder.
*Tegne-undervisning
* Fri leg
*Lære klokken at kende.
* Engelsk-undervisning.
*Lege med lego.
*Fri leg.